2025. október 9., csütörtök - Dénes
A modern kiskereskedelmi piac új növekedési szakaszba lépett Romániában: a fejlesztők egyre inkább a kis- és közepes városokra összpontosítanak a terjeszkedés következő hullámaként. A Colliers 2025 októberében publikált ExCEEding Borders | Retail Parks: Diverse Growth, Shared Momentum című jelentése szerint a 20–50 ezer lakosú közösségek egyre vonzóbb célpontot jelentenek a befektetők számára, mivel a növekvő jövedelmek és a modern kiskereskedelmi formátumok iránti kereslet átalakítják a regionális piacokat.
A Budapest ONE irodakomplexum második üteme BREEAM In-Use Outstanding minősítést kapott üzemeltetési teljesítményéért, amely a világszerte elismert fenntarthatósági rendszer legmagasabb fokozata. A Futureal fejlesztésében megvalósult épület immár Magyarország második legfenntarthatóbb kereskedelmi ingatlana, közvetlenül a vállalat Etele Plaza projektje után.
Generatív AI-modellt alkalmaz a megbeszélések összefoglalására, AI-alapú képfelismerést a radiológiai leletek kiértékelésére, vagy valós idejű adatelemzést a prediktív karbantartás támogatására? Nevezze megoldását saját szektor/iparágában az egészségügytől a pénzügyön át a telekommunikációig. Ez a kategória ideális lehetőség arra, hogy az iparági innovációkat szélesebb közönség ismerhesse meg, és a legjobb AI-megoldások kiemelt figyelmet kapjanak.
Az OpenAI 2025 októberében bejelentette, hogy a ChatGPT immár nem csak beszélgető partner – alkalmazásplatformmá is válik. Az „Apps SDK” révén a fejlesztők mostantól belső alkalmazásokat hozhatnak létre, amelyek magát a ChatGPT‑felületet használják – tehát nem kell külön appra váltani.
A mezőgazdaság szó hallatán sokak fejében azonnal a szántás-vetés, a kétkezi fizikai munka képe jelenik meg. Pedig a modern gazdálkodás ma már messze nem erről szól. A 21. század mezőgazdasága digitális, innovatív és technológia-vezérelt. Ebben a világban a gazdálkodó stratégiai gondolkodó, vállalkozó és technológiai felhasználó is. Ahhoz azonban, hogy valaki sikeresen be tudjon lépni ebbe a világba, elengedhetetlen a megfelelő tudás. Az élelmiszerárak emelkedése, a klímaváltozás és a piaci verseny miatt csak az tud fennmaradni, aki képes hatékonyan, fenntarthatóan és költségtakarékosan termelni.
A Lengyel Kereskedelmi Ingatlan Kamara (PINK) közzétette a varsói irodabérleti piac 2025 harmadik negyedévére vonatkozó adatait. 2025 szeptemberének végére Varsó modern irodaterülete meghaladta a 6,245 millió m²-t, a főváros piaca pedig egy új irodaprojekttel bővült a negyedév során.
A CSR Hungary idei évben is megrendezi a hagyományos és egyben most jubileumi 20. CSR Hungary Summit Konferenciát. Immár 2 évtizede vezető platformként szolgál a vállalati fenntarthatóság és felelősségvállalás területén Magyarországon.
Az idei jubileumi rendezvény 2025. november 21-én kerül sor a fenntarthatóság jegyében, a modern és elegáns Crowne Plaza Budapest szállodában. A rendezvény célja, hogy támogassa a magyarországi adottságoknak megfelelő fenntartható fejlődési célok, valamint a felelős vállalati működés megvalósítását.
A Property Forum és az RICS által Londonban megrendezett European Property Investment Update 2025 konferencián - amelyről a property-forum.eu számolt be - a Future Cities panel az ingatlanpiac, a fenntarthatóság és a várostervezés vezető szakértőit hozta össze. A Joël Scherrenberg (RICS holland tanácsadó testületének elnöke) által vezetett beszélgetés középpontjában az állt, hogyan tudják a városok összehangolni a gazdasági növekedést, a környezeti felelősséget és a társadalmi jólétet.
Románia ingatlan- és építőipara az ország egyik legerősebb külföldi tőkebefektetési (FDI) vonzerejévé vált. A Cushman & Wakefield Echinox által a Román Nemzeti Bank adatai alapján készített elemzés szerint az ingatlan- és építőipari szegmens ma már a teljes FDI mintegy 17,5%-át teszi ki, így az ipar után a második legnagyobb célpontja a külföldi forrásoknak.
A külföldiek egyre aktívabbak a lengyel lakáspiacon, különösen az új építésű lakások vásárlásában. A külföldi vevők száma évről évre nő. Közülük a legnagyobb csoport az EU más országaiból érkező befektetőké. Ők leggyakrabban kompakt, modern lakásokat keresnek jól megközelíthető, közlekedési csomópontokhoz és szolgáltatásokhoz közeli városi helyszíneken - olvasható a /cijeurope.com cikkében.
A külföldiek aránya az új lakások vásárlásában nagyjából stabil, de agglomerációnként eltérhet. A gyakorlatban ez néhány százalék, de előfordul, hogy ennél magasabb. Nemrég például Poznańban volt ilyen. A vevők között főként ukránok és fehéroroszok vannak, de egyre több az indiai érdeklődő is. A vásárlók jellemzően saját használatra vesznek lakásokat, a költségvetéstől függően két- és négyszobásakat.
A külföldiek lakásvásárlásai növekednek Lengyelországban. Tavaly több mint 20%-kal több lakást vettek, mint az előző évben, ami bizonyítja a külföldi befektetők fokozódó érdeklődését a lengyel ingatlanpiac iránt. Jelenleg a külföldiek részesedése a piacon kb. 5% lehet.
A Develia ügyfeleinek több mint 9%-a külföldi, felük ukrán állampolgár. Ők a kedvezőbb árú szegmensben és a magasabb színvonalú fejlesztésekben egyaránt vásárolnak. Leginkább háromszobás lakásokat keresnek, amelyeket elsősorban családok számára választanak. A második legnagyobb csoport a fehérorosz vásárlóké.
Varsóban mostanában növekvő érdeklődést tapasztalunk külföldiek részéről, bár már régóta jelen vannak ügyfélkörünkben. A legnagyobb csoport az ukránoké, de más nemzetiségű vevők is megjelennek. Leginkább három- és négyszobás lakások iránt érdeklődnek, saját célra és befektetésként is. Krakkóban szintén észrevehető a jelenlétük, bár kisebb arányban, mint Varsóban.
Az utóbbi években fokozatos növekedést láttunk a külföldi vevők arányában, különösen 2022 után, az ukrán állampolgárok beáramlása miatt. Jelenleg ők alkotják a legnagyobb csoportot, befektetési és lakhatási céllal egyaránt, gyakran hosszú távra telepedve le Lengyelországban.
A vevők között fehéroroszok, grúzok, kazahok, valamint németek, britek és skandinávok is vannak. Sokszor külföldön élő lengyelek vagy biztonságos tőkebefektetést kereső befektetők.
Leginkább két- és háromszobás lakásokat keresnek jó elhelyezkedéssel, fejlett infrastruktúrával, tömegközlekedéssel. Fontos számukra a minőségi kivitelezés, a biztonság, a zöldfelületek, játszóterek és az okosotthon-megoldások. Befektetési cél esetén a belváros, egyetemek és üzleti negyedek közelsége a kulcs.
A külföldiek aránya ügyfeleink között folyamatosan nő, ami igazolja, hogy Lengyelország – a globális gazdasági kihívások ellenére – továbbra is vonzó lakáspiac, lakhatási és befektetési célra egyaránt.
Varsóban jelenleg nem látunk számottevő növekedést a külföldi vásárlásokban. Wrocławban, az új Startowe lakótelepen viszont jelentős az érdeklődés, főként ukránok és fehéroroszok részéről.
Növekvő külföldi érdeklődést tapasztalunk, főként Ukrajnából és a régió más országaiból, de vannak vevők az Egyesült Államokból és Ázsiából is. Bár még mindig kis arányról van szó, jelenlétük egyre erősödik. A külföldiek leginkább központi, presztízshelyszíneken keresnek lakásokat, befektetés és saját használat céljára is. Ez számunkra bizonyítja, hogy a prémium projekteknek nemzetközi potenciálja van.
Az elmúlt években nőtt a külföldiek aktivitása, de részesedésük még mindig kicsi a belföldi vevőkhöz képest. A legnagyobb csoport továbbra is az ukrán állampolgároké, akik nagyvárosokban, jó közlekedéssel és fejlett munkaerőpiaccal rendelkező térségekben keresnek lakást. Egy részük befektetésként vásárol bérbeadásra, mások saját lakhatási igényre.
A katowicei Stacja Ligocka beruházásban nem volt külföldi érdeklődés, mivel ez inkább helyi igényeket szolgál. A varsói Mokotów kerületben tervezett prémium fejlesztésnél azonban nagyobb külföldi jelenlétre számítunk.
A külföldiek aránya nő a vevői szerkezetben, a legnagyobb csoportot itt is az ukránok adják. Látható kereslet érkezik Németországból, Skandináviából és az Egyesült Királyságból is, főként befektetési vagy nyaralási célra. A legnépszerűbbek a nagyvárosi, illetve tengerparti és hegyvidéki ingatlanok. Leginkább két- és háromszobás lakásokat választanak jó elhelyezkedéssel.
Az Archicom portfóliójában a vevők többsége lengyel, de kb. 15% külföldi. A legnagyobb csoport az ukránoké, de egyre több vegyes házaspár (főként dél-európai férj és lengyel feleség) választja kínálatukat.
A külföldiek aránya kis mértékben nőtt a vásárlóink között, de ez nem befolyásolja jelentősen a kínálatunkat, az árakat vagy a tervezést.
Ügyfeleink kevesebb mint 20%-a külföldi. A legnagyobb csoport az ukránoké, őket követik az EU-állampolgárok. Sok vegyes házasságban a lengyel nő a vásárló fél.
A külföldiek elsősorban tágas, családbarát három- és négyszobás lakásokat keresnek, hosszú távú letelepedés vagy befektetés céljából. Az ilyen magas színvonalú, jó elhelyezkedésű lakásokat biztonságos és értékálló befektetésnek tekintik.
Az utóbbi években érezhetően nőtt a külföldi vásárlók száma. A legnagyobb csoport az ukránoké, akik 2022 óta aktívan vásárolnak saját használatra és bérbeadásra is. Emellett egyre több vevő érkezik Fehéroroszországból, Németországból, Skandináviából és a Közel-Keletről.
A CTE Group ügyfeleinek kb. 10%-a külföldi. Leginkább két- és háromszobás lakásokat keresnek, amelyek befektetésként is jól működnek. A prémium szegmensben nő az érdeklődés a belvárosi, magas színvonalú lakások iránt.
Az Év Irodája és a Real Estate Awards sikereire építve 2025-ben elindult a legújabb szakmai kezdeményezés: Az Év Lakóparkja verseny a Zenga főtámogatásával. Az esemény célja, hogy a hazai lakóingatlan-piac legkiemelkedőbb projektjeit reflektorfénybe állítsák és egyben hasznos iránytűt adjanak a lakásvásárlás előtt állóknak. A lakóparkok szakmai képviselőit a Zenga egész napos, értékes szakmai programmal várja.
Jön az őszi Oldtimer Show Budapesten a Magyar Vasúttörténeti Parkban 2025 október 11-12-én. 500 válogatott oldtimer jármű! 100 évnél öregebb motorkerékpárok és fakerekű autók vának itt! Belépőjegyeddel 20db AGIP ajándékcsomag közül nyerhetsz. Főnyeremény egy OT rendszámos autó!
Az algoritmusok és a nagy nyelvi modellekre (LLM-ekre) épülő rendszerek egyre kifinomultabbá válnak. Ma már nemcsak a backlinkeken keresztül képesek felmérni egy márka online jelenlétét és hírnevét, hanem az alapján is, hogy felismerik, ha a márkát megemlítik. Éppen ezért a márkaemlítések jelentősége folyamatosan növekszik. Nézzük meg közelebbről, hogyan befolyásolják a SEO-t és a márka megítélését – és miért éri meg befektetni ebbe.
Az Art Market Budapest, Közép- és Kelet-Európa…
A Shanghai Fair nem csupán egy kiállítás…
Jön az őszi Oldtimer Show Budapesten a…